0
02126246958

کتاب مرجع مهندسان خوردگی NACE

به تخریب یک فلز در اثر واکنش شیمیایی و یا الکتروشیمیایی با محیط اطراف، “خوردگی” گفته می‎شود. فلزات معمولاً در طبیعت به صورت اکسید‎ها، سولفید‎ها، سیلیکات‎ها و یا کربنات‎ها وجود دارند و این وضعیت از نقطه‎نظر ترمودینامیکی پایدار است. چنانچه فلز احیاء و استخراج شود و به‎ صورت خالص به وجود آید، آنگاه از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است و در شرایط طبیعی اکسید شده و به ‎صورت پایدار در محیط در می‎آید. با این توضیح می‌توان گفت که هیچ گاه نمی‌توان به طور کامل از خورده شدن جلوگیری نمود، بلکه باید به نحوی میزان خورده شدن را به حد قابل قبول رسانید.

 

پدیده خوردگی در تمامی دسته‌های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیك‎ها، پلیمرها و كامپوزیت ها اتفاق می‎افتد، اما وقوع آن در فلزات شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی به جای می‌گذارد. خسارت‎های ناشی از این معضل تقریباً حدود سه تا پنج درصد از تولید ناخالص ملی در کشور‎های صنعتی است. این زیان‎ها در بخش منابع طبیعی، اقتصاد و ایمنی، و در قالب ضرر‎های مستقیم و غیر‎مستقیم رخ می‎دهد. هزینه های انسانی، از دست رفتن منابع و مواد خام اولیه به جهت نگهداری و جایگزینی سازه‎های خورده شده، از جمله زیان‎های مستقیم پدیده خوردگی هستند. آلودگی ناشی از محصولات خوردگی، توقف پیش‎بینی نشده در یک واحد صنعتی، کاهش محصول در اثر نشت خطوط انتقال، کاهش راندمان و آسیب‎های زیست محیطی نیز نمونه‎هایی از آسیب‏های غیر مستقیم این پدیده هستند. انفجار نیروگاه‎های فوکوشیما و چرنوبیل در اثر پدیده خوردگی مخازن از جمله حوادث تلخی است که به‎دلیل عدم ملاحظات مهندسی رخ داده است. با توجه به ضرر و زیان‎های گفته شده در مورد فرایند‎های خوردگی، لزوم بهره‎گیری مناسب از ابزار و تکنیک‎های جدید جهت کاهش نرخ خوردگی امری مهم تلقی می‎گردد.

 

 

 

 

“مهندسی خوردگی” کاربرد دانش و فن جلوگیری یا کنترل خسارات ناشی از خوردگی به روش اقتصادی و مطمئن می‎باشد. یک مهندس خوردگی باید با اصول خوردگی و روش‎های جلوگیری از آن، خواص شیمیایی، متالورژیکی، فیزیکی و مکانیکی مواد، آزمایش های خوردگی، ماهیت محیط‎های خورنده، قیمت مواد اولیه، نحوه ساخت و تولید و طراحی قطعات آشنا باشد. انتخاب صحیح مواد، حفاظت کاتدی و آندی، پوشش‎دهی و استفاده از ممانعت کننده‎های خوردگی، روش‎هایی هستند که یک مهندس خوردگی می‎تواند به کمک آن‎‎ها سرعت خوردگی را کاهش دهد. متداول ترین روش جلوگیری از خوردگی انتخاب فلز یا آلیاژ مناسب برای کاربرد مورد نظر است، چون با انتخاب صحیح جنس مواد با توجه به محیط خورنده می‎توان هزینه‎های ثانویه حفاظت را کاهش داد. استفاده از انواع پوشش های محافظ روش دیگری است که می‎تواند عمر قطعات و تجهیزات را افزایش داده و حفاظت بیشتری از آن ها را فراهم سازد. یکی از تهدیداتی که می‎تواند باعث تخریب پوشش شده و کاربرد آن برای حفاظت در برابر خوردگی را از بین ببرد، مشکل سایش و فرسایش می‎باشد. این مشکل عموماً در محیط‎های مستعد خوردگی به وفور رخ می‎دهد. لذا ایجاد پوششی با توانایی مقاومت در برابر هر دو عامل سایش و خوردگی، منجر خواهد شد تا حفاظت از تجهیزات به مدت طولانی‎تر انجام گیرد. این تقویت پوشش یک مانع قوی فراهم می‎کند تا نیاز به سایر روش‎های محافظت از بین رفته و یا به طور چشمگیری کاهش می‎یابد. ممانعت‎کننده‎ها نیز به دلیل مقدار مصرف کم و مقاومت بالا دیگر راه مقابله با خوردگی هستند.

 

 

 

 

+ کتاب مرجع مهندسان خوردگی  NACE

 

کتاب “مرجع مهندسان خوردگی  NACE” از انتشارات انجمن بین المللی مهندسان خوردگی، معتبرترین نهاد تخصصی پیشگیری و کنترل خوردگی در دنیا و نوشته Robert Baboian می‎باشد. هدف از این کتاب ارائه اطلاعات مفید و مهم در مورد تحقیقات و کنترل خوردگی به دانشمندان ، مهندسان و دانشجویان است. نسخه اول این کتاب در سال ۱۹۸۰ توسط Richard (Dick) Treseder نوشته و منتشر گردید. این منبع، جداول و نمودار‎های فراوانی را برای کمک به ارزیابی داده‎های خوردگی در اختیار تکنسین‎های خوردگی قرار داد. نسخه دوم این کتاب نیز در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسید. مبانی خوردگی و مواد مقاوم در برابر خوردگی به‎طور کامل در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است. بعد از درگذشت نویسنده این مجموعه، Robert Baboian نسخه سوم این کتاب را با ویرایش گسترده نسخه دوم و تکیه بر آزمون‎های خوردگی در سال ۲۰۰۲ منتشر کرد. همه بخش‎های موجود در نسخه‎های قبلی به روز شده و گسترش یافته‎اند تا جدول‎های جدید و بیشتری را در بر گیرند. مهم تر اینکه در بخش جدول‎های تبدیل، ارزیابی خوردگی، خوردگی اتمسفری، حفاظت کاتدی، پوشش‎های محافظ و استاندارد‎ها تغییرات اساسی صورت گرفته است.

 

مطالب این کتاب در ۱۲ فصل و به ترتیب زیر ارائه شده است:

 

  • جدول‎های تبدیل (شامل یکاها، روابط، فرمول ها، تبدیل واحدها و سایر مواردی که برای استفاده یک مهندس خوردگی لازم است)
  • داده‎های فیزیکی و شیمیایی (شامل اطلاعاتی که از خواص فیزیکی و شیمیایی گازها و مایعات، آب و عناصر برای استفاده یک مهندس خوردگی لازم است)
  • آزمایش های خوردگی
  • ارزیابی انواع خوردگی ها
  • خوردگی اتمسفری
  • خوردگی در اثر آب دریا و آب برج خنک کن
  • حفاظت کاتدی
  • خوردگی در صنایع فرایندی و نفت
  • مواد فلزی (اطلاعات و داده هایی در خصوص نامگذاری، خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی، تنش مجاز طبق ASME، عملیات حرارتی، پر کننده های مناسب آن ها در جوشکاری و غیره)
  • مواد غیر فلزی (اطلاعاتی در خصوص مواد پلاستیکی و الاستومری، سیمان و سرامیک ها و غیره)
  • پوشش‎های محافظ
  • استاندارد‎های خوردگی (معرفی استانداردهای NACE ،ISO ،ASTM ،IEC ،SSPC، API ،SAE ،AWWA ،ASME مرتبط با خوردگی)

 

  • مطالب اضافی این کتاب شامل نقطه شبنم هوای مرطوب، سری‎های الکتروشیمیایی، نمودار استاندارد رتبه بندی حفره‎ها و خوردگی فولاد ساختمانی در محیط‎های مختلف می‎باشد.

 

 

این کتاب بسیار مفید و کاربردی را می توانید از لینک زیر در عصر مواد دریافت کنید:

 

NACE CORROSION ENGINEERS REFERENCE BOOK

 

فرمت: PDF

تعداد صفحه: ۴۵۲

زبان: انگلیسی

حجم: ۳٫۲ مگابایت

لینک دانلود:

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه