0
02126246958

فولاد زنگ نزن ۳۰۴ + دیتاشیت شرکت های سازنده

معرفی فولاد زنگ نزن ۳۰۴:

 

فولاد زنگ نزن ۳۰۴ از پرکاربردترین فولادها است و کاربرد زیادی در تجهیزات، ماشین آلات و ابزار به کار رفته در صنایع شیمیایی مثل مخازن، مبدل های حرارتی، سیستم پایپینگ، شیرآلات، پمپ، اجزای ماشین و غیره، تجهیزات و لوازم صنایع غذایی، دارویی و پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات و لوازم آشپزخانه و تزئینات ساختمانی دارد.

 

 

 

 

این آلیاژ یک فولاد زنگ نزن آستنیتی کروم نیکل دار با حدود ۲۰-۱۸ درصد کروم و ۱۰-۸ درصد نیکل است. تفاوت عمده آلیاژهای ۳۰۴ و ۳۱۶ در این است که به ترکیب شیمیایی فولاد ۳۱۶، مقدار ۳-۲ درصد مولیبدن اضافه می شود. اضافه شدن مولیبدن به ترکیب شیمیایی فولاد ۳۱۶ مقاومت آن را به خوردگی عمومی و حفره دار شدن (pitting) افزایش می دهد. ترکیب عناصر آلیاژی در فولاد زنگ نزن ۳۰۴ به نحوی است که میکرو ساختار آن در دمای محیط شامل آستنیت است.بنابراین استحکام و سختی این فولادها را نمی توان با عملیات حرارتی افزایش داد و قابلیت سخت شدن یا تبدیل آستنیت به مارتنزیت در آن ها فقط از طریق کار مکانیکی ممکن است. این فولاد مقاومت به خزش و استحکام کششی مناسبی در دماهای بالا و استحکام و چقرمگی بسیار خوبی در دماهای پایین دارد. حساس شدن و خوردگی بین دانه ای از مشکلات شایع در این فولادها است که ناشی از تشکیل کاربید کروم در مرز دانه­ های آستنیت، فقیر شدن این نواحی از کروم و در نتیجه افت مقاومت به خوردگی آن ها است.

 

محصولات مرغوب فولاد زنگ نزن ۳۰۴ از ساختار تک فازی آستنیت تشکیل شده اند ولی تحت شرایطی ممکن است به همراه آستنیت، فازهای فریت، مارتنزیت، کاربید و فازهای دیگر هم وجود داشته باشد. آستنیت یک فاز غیر مغناطیس است، بنابراین فولاد ۳۰۴ در دمای محیط غیر مغناطیس بوده و جذب آهنربا نمی شود. در نتیجه به این فولادها به اصطلاح نگیر هم می گویند. در حضور فاز فریت یا مارتنزیت، این فولاد قابلیت جذب مغناطیس پیدا می کند. در فولاد ۳۰۴ ریخته گری شده معمولاً درصد قابل توجهی فریت حضور دارد، به همین دلیل فولادهای ۳۰۴ ریخته گری شده جذب آهنربا می شوند.

 

فولاد زنگ نزن ۳۰۴ یک فولاد جوش پذیری است و جوشکاری آن با روش های مختلف جوشکاری انجام می شود. یکی از مشکلات رایج در جوشکاری فولادهای زنگ نزن آستنیتی مثل ۳۰۴، بروز ترک های گرم انجمادی است. این مشکل با کنترل دقیق ترکیب شیمیایی فلز پایه و الکترود و حضور مقدار موثری فاز فریت اولیه در فلز جوش قابل پیشگیری است.  از مشکلات متداول دیگر در جوشکاری این فولادها، رسوب کاربید در مرزدانه های آستنیت است که به پدیده حساس شدن مشهور است. این پدیده باعث خوردگی بین دانه ای در این فولادها می شود.

 

 

 

 

 

 

نامگذاری ۳۰۴ برای این فولاد زنگ نزن طبق دستورالعمل نامگذاری AISI/SAE بوده و استانداردهای ASTM نیز از همین نام استفاده می کنند. در سیستم UNS از کد S30400 برای این فولاد استفاده می شود و معادل آن در استانداردهای اروپایی DIN EN، فولاد ۱٫۴۳۰۱ است. ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی فولاد ۳۰۴ در استاندارد ASTM طبق جداول زیر است:

 

 

حداکثر مقدار عناصر در ترکیب شیمیایی فولاد ۳۰۴ طبق ASTM

عنصر مقدار % عنصر مقدار %
کربن ۰٫۰۸ سیلیسیم ۱
منگنز ۲ کروم ۱۸-۲۰
فسفر ۰٫۰۴۵ نیکل ۸-۱۱
گوگرد ۰٫۰۳۰ مولیبدن

 

 

خواص مکانیکی فولاد ۳۰۴ طبق ASTM

مشخصه واحد مقدار
تنش تسلیم MPa ۲۰۵ min
استحکام کشش نهایی MPa ۵۱۵ min
ازدیاد طول % min 40
سختی Brinell ۲۰۰ max

 

 

 

 

چگونه می توانم فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل را از فولاد معمولی تفکیک کرده و تشخیص دهم؟

 

 

 

 

+ دیتاشیت فولاد زنگ نزن ۳۰۴:

 

علاقمندان می توانند با کلیک بر روی لینک های زیر، دیتاشیت فولاد زنگ نزن ۳۰۴ را از چند سازنده بزرگ آن از وب سایت عصرمواد دریافت کنند.

 

دیتاشیت شرکت SANDVIK

SANDVIK 304 STAINLESS STEEL

 

دیتاشیت شرکت United Performance Metals

United Performance Metals ۳۰۴ STAINLESS STEEL

 

دیتاشیت شرکت AK STEEL

AK STEEL 304 STAINLESS STEEL

 

دیتاشیت شرکت SANDMEYER STEEL

SANDMEYER STEEL Co. 304 STAINLESS STEEL

 

دیتاشیت شرکت SMITH STEEL

SMITH STEEL 304 STAINLESS STEEL

 

دیتاشیت شرکت NORTH AMERICAN STAINLESS

NORTH AMERICAN STAINLESS 304 STAINLESS STEEL

 

 

 

 

 

 

برخی مطالب مرتبط با فولادهای زنگ نزن در عصر مواد:

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه