0
02126246958

ربات تعمیرکار ویژه تعمیر خطوط زیرزمین بدون حفاری ساخته شد

محققان دانشگاه تهران در راستای به‌کارگیری فناوری تعمیر خطوط زیرزمین بدون حفاری، موفق به ساخت یک ربات تعمیرکار شدند.

به گزارش وب سایت عصر مواد و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا هادی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح، با اعلام این مطلب گفت: پروژه‌های طراحی و ساخت در زمینه رباتیک بازرسی خطوط لوله، به منظور پاسخ به یکی از نیازها و معضلات جدی در محیط شهری یعنی دسترسی به تأسیسات زیرزمینی شهری، بازرسی و تعمیرات آن ها تعریف می‌شود.

وی افزود: از طریق این ربات‌ها می‌توانیم تاسیساتی که در زیرزمین قرار گرفته و همچنین لوله‌های زیر زمین را بدون حفاری، بازرسی و ایرادها را برطرف کنیم.

دکتر هادی اظهار کرد: معمولاً در خطوط لوله تأسیسات زیرزمینی به ویژه شبکه‌های فاضلاب، مسائلی مانند وارد شدن ریشه درخت، ورود انشعابات خانگی به درون لوله و ایجاد شکستگی و تغییر شکل لوله در اثر نشست زمین به وجود می‌آید که همگی باعث انسداد و پس‌زدگی لوله می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران افزود: برای رفع این ایرادها و مسائل می‌توان از ربات‌ها استفاده کرد؛ به گونه‌ای که از طریق یک ربات، زوائدی که داخل لوله ایجاد می‌شود را شناسایی و زوائد را برطرف کنیم. البته این کار بدون حفاری انجام می‌شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مجری طرح ادامه داد: از ابزارهای رباتیک بازرسی که از محرکه‌های الکتریکی بهره می‌گیرد، نمونه‌های مختلفی به صنعت عرضه شده است. در نمونه ربات‌های تعمیرکار توسعه‌یافته، از سیستم محرک هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده شده است، یعنی روغن پرفشار و هوای فشرده استفاده شده تا بتواند ابزار پرقدرتی را برای انجام مأموریت در داخل لوله فراهم کند.

دکتر هادی در تشریح ویژگی‌های ربات تعمیرکار ویژه تعمیر خطوط زیرزمین بدون حفاری که توسط محققان دانشگاه تهران ساخته شده است، گفت: این ربات دارای چند درجه آزادی است که این درجات آزادی مختلف از راه دور کنترل می‌شود و پس از ورود به شبکه، به نقطه مورد نظر هدایت شده و کار قطع زوائد را انجام می‌دهد.

به گفته مجری طرح، این پروژه در مرحله پژوهش و نمونه‌سازی است و یک نمونه از آن ساخته شده است که در صورت عملیاتی شدن تولید نمونه‌های بیشتر، برای اولین بار در کشور تجاری‌سازی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران یادآور شد: این محصول در شرکت‌های آب و فاضلاب و شهرداری‌ها در شهرهای مختلف برای ترمیم و حل مشکلات شبکه‌های آب و فاضلاب شهری کاربرد دارد، ولی در همه صنایع برای ترمیم خطوط لوله مفید خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه