0
02126246958

گزیده اخبار و رویدادهای مهم صنعت و معدن – چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹

عصر مواد در نظر دارد با جمع آوری و گلچین مهم ترین و جالب توجه ترین اخبار و رویدادهای صنعت، معدن و حوزه های فعالیت مهندسان مواد و متالورژی، مکانیک، معدن، شیمی و نانو، آن ها را در قالب یک بسته خبری ویژه به صورت روزانه تقدیم مخاطبان و کاربران محترم نماید.


 

دستورالعمل قیمت‌گذاری دستوری فولاد منتفی شد

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به ایجاد مشکلات درباره قیمت گذاری زنجیره فولاد؛ مقرر شد «قیمت‌های دستوری» از دستور کار خارج شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پور ابراهیمی افزود: قیمت دستوری بجز ایجاد رانت و فساد در کشور هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد، مجلس و کمیسیون اقتصادی با قیمت گذاری دستوری مخالف است.

 

از سوی دیگر، شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد هم گفت: در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با وزیر صنعت، دستورالعمل وزارت صنعت برای قیمت‌گذاری دستوری فولاد و تعیین سقف قیمتی در بورس کالا منتفی شد.

سید رضا شهرستانی با تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با وزیر صنعت اظهار داشت: در این جلسه اجرای دستورالعمل وزارت صنعت منتفی شد و در عوض قرار شد علاوه بر شمش فولاد، محصولات فولادی نیز در بورس کالا عرضه شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت نمی‌داند که بازار فولاد را باید به چه صورت هدایت کند، به همین دلیل دستورالعملی تدوین کرد که بر اساس آن به صورت دستوری قیمت مصرف کننده نهایی پایین باشد. در حالی که این دستورالعمل فقط رانت بین فروش فولاد در بورس و قیمت مصرف کننده نهایی به همراه دارد.

شهرستانی تصریح کرد: تجربه نشان داده که افرادی که فولاد را بیش از ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت‌های واقعی از بورس خریداری کرده‌اند فقط ۶ درصد آن را به صورت محصول در بورس عرضه کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: برنامه وزارت صنعت این بود که برای فولاد قیمت‌های دستوری لحاظ کند که نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند و در جلسه امروز مجلس با وزیر صنعت، این موضوع منتفی شد. در عین حال مقرر شد همه تولیدات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود. وی تأکید کرد: این اتفاق علاوه بر ایجاد شفافیت باعث می شود تا فولاد مازاد مصرف داخل نیز صادر شود.

شهرستانی در مورد زمان مقرر برای عرضه همه محصولات فولادی در بورس نیز گفت: باید این موضوع در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و برنامه‌ریزی شود.


 

اقدام مجلس در رد قیمت‌گذاری دستوری فولاد، نه بزرگ به ایجاد رانت

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اقدام امروز مجلس را در رد قیمت‌گذاری دستوری فولاد، یک نه بزرگ به سیاست‌های سرکوب قیمت و ایجاد رانت دانست.

بهادر احرامیان گفت: بار‌ها و بار‌ها دیده ایم که سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب و قیمت در بازار‌های مختلف چیزی جز ایجاد رانت و ضرر زدن به صنایع نبود بدون اینکه حتی هیچ دستاوردی هم برای مصرف کننده نهایی داشته باشد.

وی افزود: طرح قیمت‌گذاری دستوری فولاد را که از سال ۹۷ و با آغاز التهابات ارزی در این سال مطرح شد وزارت صمت به مجلس ارائه کرده بود و در جا‌های دیگری از جمله هیئت دولت هم مطرح شده بود، اما امروز فرصتی بود که به عقب برگردیم و ببینیم در این حدود سه سالی که از قیمت‌گذاری دستوری در فولاد می‌گذرد و قطعاً با نیت کمک به مصرف کننده نهایی و از جیب کارخانجات و تولیدکنندگان این صنعت هزینه شده بود آیا به اهدافمان در این طرح رسیدیم و آیا قیمت مسکن ثابت ماند و رشد نکرد؟

احرامیان اضافه کرد: آیا قیمت محصولات فولادی ما مانند خودرو با اقداماتی که انجام شده و هزینه‌های سنگینی را که به صنعت و سهامداران کارخانجات فولادی وارد کرد ثابت ماند و مصرف کننده نهایی از آن بهره برد که امروز با شدت بیشتر از قبل این ایده قیمت گذاری دستوری مطرح می‌شود؟

 

واسطه ها و دلالان سودبران همیشگی

وی گفت: پاسخ واضح است همه دیدیم که در این حدود سال، هیچکدام از اتفاقات مورد نظر محقق نشد و فقط کارخانجاتی که هزینه کردند متضرر شدند و هیچ چیزی عاید مصرف‌کننده نهایی نشد و تنها کسانی که این وسط سود نصیبشان شد و برد کردند، واسطه‌ها و دلال‌هایی بودند که این کالا‌ها را به قیمت پایین خرید و به قیمت روز بازار به مصرف کننده فروختند حال به جای اینکه نتایج سیاست‌ها را بررسی کنیم باز هم داریم به این کار اصرار می‌کنیم که این واقعاً جای سوال دارد.

احرامیان افزود: یکی از خطراتی که قیمت‌گذاری دستوری اخیر در فولاد می‌توانست متوجه صنعت کند این بود که ۱۰ تا ۲۰ درصد از ارزش بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار می‌داد که این اثر منفی بر روی کل زنجیره فولاد یعنی هم شرکت‌های معدنی و هم شرکت‌های فولادی خود را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که پایین آوردن قیمت فولاد فقط فولادی‌ها را متضرر نمی‌کند بلکه بخش معدن را که معتقدم امروز حقش تضییع می‌شود هم تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد یعنی قیمت کالا هایش بیش از پیش پایین‌تر می‌آید و هم سهامدار و هم وضع توسعه آن‌ها با مشکل روبرو می‌شود.


 

الزام ثبت اطلاعات مقاطع طویل فولادی در سامانه جامع تجارت + برنامه زمانی مقرر شده برای ثبت اطلاعات

 

بر اساس ابلاغیه وزارت صمت، کلیه شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی باید از اول آبان‌ماه اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

بر اساس ابلاغیه دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، کلیه شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی، مکلفند از اول آبان ماه سال جاری، اطلاعات موجودی اولیه، تولید، فروش، صادرات، مصرف و ورود و خروج مواد اولیه و محصولات انبار خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

بر اساس این نامه که توسط کامران کارگر، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، به کلیه شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی ابلاغ شده است؛ از این پس عملکرد این شرکت‌ها بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع تجارت ارزیابی خواهد شد.

همچنین هرگونه مغایرت در اطلاعات اظهار شده و یا تأخیر در ثبت این داده‌ها، می‌تواند به عنوان تخلف عرضه خارج از شبکه، احتکار، عدم اعلام موجودی و سایر تخلفات تلقی شود.

 

به گفته حسن روحانی رئیس جمهور، با راه‌ اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع شده و این سامانه نه‌ تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی می‌شود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد.

امور مربوط به دولت الکترونیک در سال‌های اخیر مورد توجه جدی حاکمیت و در دستور کار اصلی دولت قرار داشته‌ است؛ البته به دلیل عدم همکاری بعضی از دستگاه‌های دولتی و همچنین کوتاهی برخی از تولیدکنندگان داخلی همچنان مشکلات زیادی در روند شفافیت زنجیره تأمین و توزیع کالا‌ها از جمله محصولات فولاد و مقاطع فولادی وجود دارد.



عملیات اجرایی ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنعت مس در کرمان آغاز می‌شود

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: عملیات اجرایی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید صنعت مس ظرف یک ماه آینده در استان کرمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود.

اردشیر سعدمحمدی روز چهارشنبه در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی کرمان افزود: این پروژه ها شامل تصفیه خانه آب در رفسنجان، واحدهای تغلیظ در سرچشمه، خاتون آباد در شهربابک و تعدادی طرح دیگر است که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کلنگ زنی خواهند شد.

وی با اشاره به اشتغالزایی بالای پروژه های صنعت مس خاطرنشان کرد: در راستای تامین قطعات مورد نیاز صنعت مس از صنایع قطعه سازی استان کرمان و حمایت از این واحدها آمادگی کامل داریم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: از نظر قانونی زمانی بخواهیم قطعات داخلی بسازیم باید آگهی عمومی کنیم و به لحاظ قانونی چون شرکت بورسی هستیم اگر یک سهامدار از سیستم شکایت کند که حق و حقوق وی از بابت صرف و صلاح رعایت نشده در بورس محاکمه خواهیم شد لذا از این رو باید در شرایط پیش رو اگر باور داریم که شرایط خاص است، با مدیریت خاص در حوزه های مختلف ورود کرده و تحت نظر نهادهای نظارتی اقدام کنیم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اگر سیستم های نظارتی تشخیص می دهند باید تلاش شود تا کار بنگاهی روی زمین نماند، باید ساز و کاری ایجاد شود که این موارد در آینده تبدیل به پرونده نشود.

وی با اشاره به اینکه برخی مجموعه های داخلی به منظور کاهش قیمت از کیفیت کار می کاهند، اظهار داشت: این یکی از مشکلات واحدهای صنعتی در راستای تامین قطعات از واحدهای داخلی است زیرا اگر بخواهیم در مقام قیاس قرار دهیم، برخی ها می بازند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بر توجه واحدهای تولیدی قطعات در کرمان به موضع کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت تاکید کرد و ادامه داد: در حد توان از واحدهای قطعه سازی در این استان حمایت می کنیم.


 

شروع نخستین دوره تربیت رهبران تحول دیجیتال فولاد مبارکه با همکاری دانشگاه اصفهان

 

در راستای طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه صبح امروز نخستین دوره تربیت رهبران تحول دیجیتال فولاد مبارکه با همکاری دانشگاه اصفهان کلید خورد.

این رویداد با حضور رئیس دانشگاه اصفهان و مدیرعامل فولاد مبارکه و تعدادی از شرکت کنندگان در دوره به صورت حضوری (تعداد محدود) و غیر حضوری برگزار خواهد شد.

در این دوره حدود ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد فولادمبارکه شامل معاونین و مدیران میانی و ۲۵ نفر از مدیران شرکت ایریسا حضور دارند و انتظار می‌رود در این دوره MBA یکساله با گرایش تحول دیجیتال، دانش و مهارت مجریان اصلی طرح تحول دیجیتال مدیران فولاد مبارکه افزایش پیدا کند و این افراد آماده تر و توانمندتر در مسیر فولاد مبارکه هوشمند حرکت کنند.


 

 


 

راه‌اندازی مرحله نخست کارخانه نورد لوله در نیزار

 

مرحله نخست کارخانه تولید لوله و پوشش لوله‌های نفت، آب و گاز در پهنه صنعتی نیزار، با حضور استاندار و با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با اشتغال‌زایی ۸۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

راه‌اندازی کامل این کارخانه در سه فاز پیش‌بینی شده که در فاز نخست، خط تولید پوشش لوله‌های انتقال نفت، گاز و آب با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با اشتغال‌زایی ۸۰ نفر راه‌اندازی شد.

بازدید از سه واحد تولیدی فولاد، سرب و ورق‌های فلزی از دیگر برنامه‌های امروز اعضای کارگروه رفع موانع تولید در پهنه صنعتی نیزار بود.

پیگیری در تامین مواد اولیه، تسهیلات سرمایه در گردش و طرح‌های توسعه، تسهیل در تحویل سند مالکیت املاک صنعتی و پیگیری ارتقای پهنه صنعتی نیزار به شهرک صنعتی از مصوبات نشست کارگروه رفع موانع تولید است.

پهنه صنعتی نیزار در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب استان قم واقع شده است. 


 

چهار هزار معدن در کشور راکد هستند

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور با اشاره به غیر فعال بودن چهار هزار معدن در کشور، تعیین تکلیف آن‌ها را جزو برنامه‌های اساسی برای رونق تولید ذکر کرد.

بابک دین‌پرست در حاشیه سفر به مازندران و بازدید از واحدهای تولیدی و کشاورزی، تعیین تکلیف چهار هزار و ۵۰۰ معدن غیر فعال در کشور را جزو برنامه‌های مهم برای رونق تولید ذکر کرد و افزود: طبق دستور صریح رئیس جمهور با استانداران باید این معادن غیر فعال، فعال شوند.

وی با اظهار اینکه مهلت‌های قانونی برای فعال شدن معادن راکد داده می‌شود، افزود: کسانی که مجوز معادنی را گرفتند اما آن را فعال نکردند، باید نسبت به فعالیت آن اقدام کنند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور با عنوان اینکه فعال شدن معادن راکد سبب اشتغال ۸۸۰ هزار شغل جدید می‌شود، اذعان کرد: از این تعداد ۱۱۱ هزار شغل مستقیم خواهد بود.

دین‌پرست رونق تولید و رفع موانع فرا روی صادرات و واردات از برنامه‌های مهم ذکر کرد و گفت: باید موانع صادراتی را شناسایی و در ستاد تسهیل رفع کنیم.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری مهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی راکد را از برنامه‌های مهم برشمرد و بیان کرد: یک هزار و ۷۱۸ واحد تولیدی تحت تملک بانک‌ها قرار دارند که خروج آن به جد پیگیری می‌شود.

وی با اظهار اینکه ۱۰ هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کشور داریم، ادامه داد: طبق مصوبه امسال دو هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد فعال می‌شوند.


 

تولید ۴۱۸ هزار تن انواع ورق فولادی در شرکت فولاد اکسین

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: طی نیمه نخست امسال به رغم شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، این شرکت با تولید ۴۱۸ هزار تن انواع ورق فولادی رکورد حجم تولید قبلی خود را شکست.

امین ابراهیمی چهارشنبه در نشست اعلام دستاوردهای فولاد اکسین خوزستان در محل این شرکت با اشاره به افزایش از ۷۰ درصدی تولید ورق‌های API اظهار داشت : رشد ۷۰ درصدی در تولید این ورق‌های فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از تحقق شعار مقام معظم رهبری در جهش تولید دارد.

وی افزود: با افزایش اعتبار طرح‌های عمرانی و توسعه شرکت به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال بسیاری از پروژه‌های به جای مانده از سال‌های گذشته تکمیل شده و یا هم‌اکنون در فاز اجرایی هستند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته و با هدف حفظ روند تولید و حفاظت ارزش نقدینگی شرکت در شرایط تورمی، طی ۶ ماه اول امسال ۴۷۳ هزار تن اسلب خریداری شد که ۳۵ درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش داشته است ، تامین این میزان مواد اولیه می‌طلبد ظرفیت نگهداری انبارش اسلوب از ۵۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن افزایش یابد.

ابراهیمی با اشاره به محصولات جدید این شرکت در بازار یادآوری کرد: نوآوری و ابتکار در طراحی محصولات جدید موجب شد چندین نوع ورقه فولادی جدید روانه بازار داخلی و بین‌المللی شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ورق صادراتی ۳۵۵PJH برای مخازن با دمای بالا اشاره کرد، دستیابی به روش تولید ورق A۵۱۶ گرید ۷۰ نیس برای ساخت مخازن تحت فشار برای ذخیره میعانات اسیدی از اتفاقات مهم تولیدی دیگر در این شرکت است.

وی از توسعه مجتمع فولادسازی گفت و تصریح کرد: ۶ ماهه نخست امسال فرصتی برای شروع حرکت به سمت بزرگ‌ترین رویداد سال‌های اخیر فولاد اکسین با توجه به ضرورت تکمیل زنجیره تامین در حوزه بالادستی شرکت، طرح توسعه مجتمع فولادسازی در سند استراتژی شرکت مصوب و مجوزهای لازم از جمله مجوز زیست‌محیطی اخذ شد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد : با شروع اقدامات اولیه در این مدت علاوه بر اخذ مجوزهای لازم، تعیین مشاور طرح و فراخوان مناقصه پیمانکار، فعالیت‌های عمرانی اولیه همانند محوطه‌سازی، عملیات اجرایی پست برق ۴۰۰ کیلو ولت آغاز شد تا در نیمه دوم امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی مدرن ترین کارخانه فولادسازی کشور باشیم.

بر اساس گزارشی از ایرنا، ابراهیمی با اشاره به اشتغال‌زایی شرکت فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد: با اجرای طرح توسعه شرکت فولاداکسین تا سه سال آینده ظرفیت تولید به یک میلیون و۵۰ هزار تن خواهد رسید که ۴۰ درصد ظرفیت تولید افزایش می‌یابد و در بحث اشتغال‌زایی حدود یک هزار نفر مستقیم و سه هزار نفر غیر مستقیم به اشتغال می‌رسند و در حوزه تامین مواد اولیه که در حال حاضر ناگزیریم از فولاد مبارکه و هرمزگان خریداری کنیم تا بتوانیم بالغ بر ۶ هزار گرید ورق‌های مختلف را که در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصد وارد می‌شوند را داخل کشور بومی‌سازی کنیم.


 

آمادگی کامل گل‌گهر در جهت حمایت از قطعه‌سازان و صنعت گران استان

 

نشست ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی استان کرمان، صبح امروز، به میزبانی دادگستری استان برگزار شد.

این نشست با محوریت بررسی راهکارهای کمک به قطعه‌سازان استان کرمان با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان، موحد رئیس‌کل دادگستری استان، سالاری، دادستان عمومی و انقلاب استان، آبیار، مدیرکل بازرسی استان و نمایندگان ارگان‌های نظارتی و قطعه‌سازان و مدیران و نمایندگان شرکت‌های بزرگ معدنی استان برگزار شد.

در این نشست ضمن ارائه و بررسی راهکارهای لازم به منظور کمک به قطعه‌سازان استان، مدیران و نمایندگان شرکت‌های بزرگ معدنی به ارائه پیشنهادات لازم و همچنین بیان مشکلات و موانع موجود در این حوزه کاری پرداختند.

 

رئیس‌کل دادگستری استان نیز در این نشست گفت: دستگاه قضایی استان کرمان بر مبنای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست قوه‌ قضاییه درصدد حمایت همه‌جانبه و قانونی از سرمايه‌گذاران و تولیدکنندگان به منظور ایجاد اشتغال است و انتظار این مجموعه از مدیران اجرایی نیز همگامی در مسیر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، آمادگی کامل خود را در جهت حمایت از قطعه‌سازان و صنعتگران استان اعلام و ضمن مطرح کردن مشکلات موجود در زمینه کیفیت، قیمت، زمان تحویل و مباحث قانونی مربوط به انتخاب پیمانکاران، پیشنهادهایی را به منظور کمک به این حوزه ارائه نمود.

شایان ذکر است، گل‌گهر به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در حوزه بومی‌سازی و ساخت قطعات تاکنون ۱۲۰ هزار کد قطعه برای بومی‌سازی ایجاد کرده و تاکنون ۹۰ هزار قطعه (۷۵ درصد) بومی‌سازی شده است.


 

عیب‌یابی خطوط تغذیه گاز هرمزگان با تازه‌ترین روش روز دنیا

 

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان از عیب‌یابی خطوط تغذیه گاز در این استان با تازه‌ترین روش روز دنیا خبر داد.قائم مقام ایمیدرو اعلام کرد: طی ۷ ماهه امسال، ۱۴۷ معدن کوچک مقیاس، احیا، فعال سازی و توسعه یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، فواد حمزوی از انجام عملیات عیب‌یابی خطوط تغذیه گاز به روش PCM-ACVG برای نخستین‌ بار در استان هرمزگان خبر داد و گفت: روش Pipeline Current Mapping یکی از روش‌های مدرن بازرسی وضع سیستم حفاظت کاتدی و کیفیت پوشش خطوط لوله است و اساس این روش بر مبنای استفاده از جریان متناوب، تعقیب جهت و مقدار آن در داخل لوله است.

به گفته وی، این روش با استفاده از جریان‌های متناوب و با فرکانس‌های مختلف قادر به تشخیص تداخل جریان استاتیکی و دینامیکی در محیط‌های شلوغ شهری است.

مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان تصریح کرد: واحد بازرسی فنی و نشت‌یابی این شرکت در برنامه‌ها و بازرسی‌های خود با استفاده از روزآمدترین روش‌ها و استانداردهای موجود، عملیات پایش را که سبب کاهش آسیب‌های احتمالی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی کشور می‌شود، عملیاتی می‌کند.

 


کاربران محترم وب سایت عصر مواد می توانند اخبار و رویدادهای مهم کسب و کار صنعتی و معدنی خود را از طریق آدرس ایمیل عصر مواد به نشانی info@asremavad.com و یا برگه تماس با ما برای عصر مواد بفرستند تا به صورت رایگان در بین گزیده اخبار مهم صنعت و معدن منتشر شود.

 

نخستین اسکله بندر صادراتی تنبک امسال به بهره‌برداری می‌رسد

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تکمیل و بهره‌برداری از نخستین اسکله صادرات ال‌پی‌جی بندر خدماتی – صادراتی تنبک تا ابتدای زمستان امسال خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در حاشیه بازدید میدانی از روند فعالیت‌های تکمیلی طرح‌های پارس جنوبی از آمادگی بندر خدماتی – صادراتی تنبک برای صادرات نخستین محموله ال‌پی‌جی پالایشگاه‌های گازی منطقه پارس دو تا پایان امسال خبر داد و گفت: فعالیت‌های اجرایی ساخت یک پست اسکله بارگیری و صادرات ال‌پی‌جی (پروپان و بوتان) بندر خدماتی – صادراتی تنبک تا پایان آبان‌ماه تکمیل و پس از انجام فعالیت‌های مرتبط با راه‌اندازی این اسکله، امکان انتقال و صادرات نخستین محموله ال‌پی‌جی از پالایشگاه فاز ۱۹ از طریق این بندر تا پایان امسال فراهم می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای تکمیل دیگر مخازن ال‌پی‌جی پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس دو خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا پایان سال ۹۹، دو مخزن از چهار مخزن ذخیره‌سازی موجود در هر یک از پالایشگاه‌های گازی فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ پارس جنوبی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد، به این ترتیب امکان انبارش و صادرات ال‌پی‌جی سرد از این مخازن امکان‌پذیر می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ساخت خطوط لوله انتقال ال‌پی‌جی از پالایشگاه‌های منطقه پارس دو به بندر خدماتی – صادراتی تنبک را از دیگر پروژه‌های در حال اجرای شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد و افزود: عملیات احداث ۶ رشته خط لوله ۱۶ و ۲۴ اینچ به طول ۸ کیلومتر به منظور انتقال پروپان و بوتان تولیدشده در پالایشگاه‌های فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ پارس جنوبی به بندر خدماتی – صادراتی تنبک تا پایان دی‌ماه امسال تکمیل و امکان صادرات این دو فرآورده تولیدی به مبادی مصرف فراهم می‌شود.

 

افزایش ۷۰ میلیون مترمکعبی تولید پایدار گاز از میدان پارس جنوبی

مشکین‌فام با اشاره به فعالیت‌های در حال اجرا به‌منظور دستیابی به اهداف برنامه نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی گفت: با توجه به فعالیت‌های اجرایی انجام شده در بخش فراساحل اعم از تمیزکاری، اسیدکاری، تکمیل چاه‌ها و دیگ فعالیت‌های مرتبط با دریا، پیش‌بینی می‌شود که تولید پایدار روزانه گاز امسال از چاه‌های یادشده حدود ۷۰ میلیون مترمکعب محقق شود.

 

گاز تولیدی میدان کیش به پالایشگاه‌های عسلویه منتقل می‌شود

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود به تکمیل عملیات لوله‌گذاری دریایی کیش به بندر آفتاب اشاره کرد و گفت: لوله‌گذاری این پروژه به طول ۱۸ کیلومتر در دو مرحله انجام شده است و پس از انجام اقدام‌های تکمیلی و اتصال دو طرف این خط لوله، انتقال گاز شیرین از خط هفتم شبکه سراسری گاز به دو نیروگاه گازی کیش و دیگر مبادی مصرف تا پایان آذرماه محقق می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره فعالیت‌های پیش روی طرح توسعه میدان گازی کیش نیز گفت: هم‌اکنون عملیات تکمیل چاه‌ها در این میدان در حال اجراست. با تکمیل این مرحله، گاز تولیدی از میدان کیش با خط لوله ۳۲ اینچی به طول ۲۰۰ کیلومتر به پالایشگاه فازهای ۶ و۷ و ۸ واقع در منطقه عسلویه ارسال و از ظرفیت خالی این پالایشگاه و دیگر پالایشگاه‌های مستقر در عسلویه برای فرآورش گاز این میدان استفاده می‌شود.

 

توسعه میدان مشترک فرزاد B به پتروپارس واگذار می‌شود

مشکین‌فام درباره فرآیند مذاکرات برای امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی و اخبار منتشرشده مبنی بر حضور نیافتن شرکت هندی در این پروژه گفت: شرکت نفت و گاز هند (اون‌ان‌جی‌سی) به‌دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکنون هیچ‌گونه اقدام جدی مبنی بر حضور در این پروژه انجام نداده است، بنابراین هم‌اکنون مقدمات کار برای توسعه این میدان مشترک در حال انجام است و به‌زودی قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی بین شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما و شرکت ایرانی پتروپارس به عنوان پیمانکار امضا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هیچ ممانعتی برای حضور هندی‌ها و سرمایه‌گذاری در توسعه این میدان وجود ندارد، گفت: قرارداد توسعه این میدان با شرکت پتروپارس، به‌منظور اطلاع و بررسی‌های لازم برای طرف هندی هم ارسال می‌شود تا در صورت تمایل به حضور در طرح توسعه میدان گازی مشترک فرزاد بی اقدام‌های لازم انجام شود، در غیر این صورت فعالیت‌های توسعه این طرح را شرکت پتروپارس انجام می‌دهد.


 

ساخت برد الکترونیکی شیرهای کنترلی در نفت و گاز غرب

 

برد الکترونیکی شیرهای کنترلی ازسوی یکی از کارکنان اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران به شیوه ابتکاری طراحی و ساخته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ابوذر عبدشیخی، کارشناس اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران گفت: پوزیشنر یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت نفت محسوب می‌شود. این قطعه دارای دو بخش الکترونیکی و الکترونیوماتیکی است که عمدتاً بخش الکترونیکی آن دچار مشکل شده، در حالی که بخش الکترونیوماتیکی آن سالم می‌ماند و به علت نبود برد الکترونیکی جایگزین، به ناچار پوزیشنر غیرقابل استفاده است و باید پوزیشنر جدید خریداری و جایگزین شود که با انجام این کار افزون بر تحمیل بار مالی زیاد به شرکت برای شرایط تحریم‌های بین‌المللی، امکان خریداری قطعه فراهم نیست یا اینکه باید چند برابر هزینه شود.

وی با اشاره به کاربرد این ابزار در صنعت نفت افزود: در صنایع نفت و گاز شیرهای کنترلی بیشترین کاربرد را در کنترل فرآیند تولید ایفا می‌کنند و بنابراین برای تعیین موقعیت این شیرهای کنترلی نیازمند پوزیشنر است و به علت طراحی پیچیده برد الکترونیکی، این دستگاه با روش جدیدی طراحی شده است، به‌صورتی که بتواند به‌راحتی جایگزین برد اصلی آن شود که خوشبختانه با طراحی جدید، این مشکل به‌صورت کامل برطرف شد.

کارشناس اداره ابزار دقیق منطقه عملیاتی دهلران اظهار کرد: با توجه به وجود تعداد تقریبی ۶۰ دستگاه شیر کنترلی در واحد دهلران و خرابی تقریباً پنج دستگاه برد الکترونیکی آنها در طول سال، ثبت سفارش سالانه ۱۰ دستگاه و قیمت تقریبی یک میلیارد ریال برای هر دستگاه، در مجموع به میزان ۵ میلیارد ریال در سال صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

عبدشیخی درباره با صرفه‌جویی ارزی انجام‌شده با ساخت این برد الکترونیکی تصریح کرد: در صورت استفاده از برد الکترونیکی ساخته شده، با توجه به پایین بودن هزینه قطعات به‌کار رفته در آن، هزینه تمام‌شده آن بسیار پایین و مقرون به صرفه است و طبق آخرین استعلام‌های دریافت‌شده در این زمینه، قیمت تمام‌شده معادل ۱۰ درصد قیمت خرید این دستگاه است.

همه فرآیندهای طراحی، مطالعات مهندسی معکوس قطعات خارجی این دستگاه، برنامه‌نویسی، ساخت و انجام همه آزمون‌های آزمایشی و آزمون نهایی روی کنترل ولوهای سایت نمک‌زدایی دهلران در کارگاه این منطقه انجام گرفت و کارشناس واحد ابزار دقیق در مدت یک‌ سال برای ساخت قطعه مورد نظر وقت صرف کرد.

واحد بهره‌برداری دهلران در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نفت تولیدی میدان‌های دهلران و دانان را پس از فرآورش و شیرین‌سازی به‌وسیله یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۶۲ کیلومتر به واحد بهره‌برداری چشمه‌خوش ارسال می‌کند.


 


ارسال دیدگاه